Sunday 5 May 2013

Jak to všechno začalo ...poprvé uveřejněno 26/06/2012



Myslím, že vše začalo o Vánocích těsně před mými čtvrtými narozeninami, a to téměř před sedmdesáti lety. Bylo právě po válce. V obchodech se již našlo pár hraček, přesto mi tatínek nechal od někoho vyrobit domeček pro panenky - standardní velikosti, s pořádným schodištěm, předními dveřmi a čtyřmi pokoji s nábytkem, závěsy a polštáři, které vyrobila moje maminka.

Byla to má oblíbená hračka, a když jsem zjistila, že najednou zmizela, a to těsně před mými osmými narozeninami, byla jsem doslova a do písmene zdrcena.  







Domeček se však navrátil, nově zrenovován, přemalován, chyběla mu střecha, zato však přibyly dva další pokoje v horním patře, balkóny a přibyla i famózní zahrada na střeše. Skákala jsem nadšením a domeček začal hrdě panovat mé ložnici.  

Přešla léta, odešla jsem z domova, na čas jsme se s maminkou odcizily, a když jsme se opět spřátelily, tak jsem s hrůzou zjistila, že můj domeček věnovala vnučce své kamarádky. Usilovně jsem se jej snažila najít, avšak byl věnován někomu jinému, a pak zase někomu jinému, a já jej již nikdy nenašla. 


Část mé sbírky předtím, než skončila v garáži.
Domeček mé dcery je ten bílý uprostřed. 
Řekla bych, že jej v podstatě hledám dodnes. Když byly mé dceři čtyři, rozhodla jsem se, že je načase, abych našla nějaký domeček pro ni. V obchodech mne nic nezaujalo, a tak jsem dala inzerát do místních novin, že hledám větší domeček pro panenky a že vůbec nezáleží na tom, v jakém je stavu. Nakonec se mi sešly čtyři, ale žádný z nich nezůstal dceři. Ta dostala velmi jednoduchý domeček, který se podobal tomu, jaký jsem měl já (až na střechu, která se mi vždy zdála, že by měla být na druhou stranu). Ty čtyři domečky položily před čtyřiceti lety základ mojí sbírce. Když jsem onehdy počítala, kolik domečků již mám, bylo to asi třicet domečků a čtyřicet miniatur obchodů, tržištních stánků a dalších výtvorů v neobvyklých krabičkách, a také jsem zjistila, že vlastním velmi obsáhlou sbírku knih a časopisů na toto téma.

V současné době nemohu zkontrolovat přesný rozsah sbírky, protože většina sbírky, až na několik obzvláště ceněných exemplářů, je již přes deset let uložena v garáži. Tento blog bude o jejich cestě zpět k životu, kdy budou domečky přestěhovány do malého muzea do jednoho městečka v České republice, které je každoročně po určitou část roku mým domovem.

Příště -  druhá fáze dobrodružství v muzeu …

No comments:

Post a Comment